Saturday 4 February 2012

demam selsema?

hehehe... aku post entri ni sebab ada member aku demam selsema. termasuk hari ni dah empat hari dah dia demam. ao, as an alternative untuk tolong dia dari jauh, aku pun search lah internet cara-cara meredakan demam selsema. so, ini petua orang-orang tua lah.

Demam selsema- gerakkan kaki anda ke dapur. tak kesah lah dapur mak ke, dapur sendiri ke, dapur jiran pon bolehhh. ambil seulas bawang putih. kalau ambil jiran punya jangan lupa minta okeh. tapi kalau dapur sendiri tak perlu lah kot HAHA. itu dah demam tahap pap pun aku tatau lah. heeee. that bawang putih yang seulas itu perlu lah ditelan, tapi jangan di telan tanpa mengunyahnya, nanti yang tak ada halkum jadinya ber-halkum, yang dah ber-halkum jadi dua pulak kang. and perlu dikupas dan dibuang kulitnya. bawang putih ni perlu ditelan setiap kali after having a meal okay. MEAL okay bukan supper. got it? seelok-eloknya 3 kali sehari (kalau nak cepat sembuh lah) 

okay, tak ada cara lain ke selain telan bawang tu? yes, there is another way, no worries okay :)
selain dari telan seulas bawang putih, boleh juga minum air perahan bawang putih dan limau. bukan limau mandarin or sunquick okay. ini limau nipis tahu. selepas itu, boleh lah berkumur menggunakan air wap bawang putih.

howkeyh, itu petua orang tua. ini 'pemuda' orang muda pula. senang cerita ini 'pemuda' dari saya lah. apa susah, kalau rasa macam nak demam, pakai saja baju tebal-tebal agak 10 lapis, then take a nap. bangun aku kompem gila lah kau akan berpeluh. masa tu mesti punya lah kau orang rasa a lil bit selesa (of course lepas mandi). senang kan? tak payah nak telan bawang putih bagai. err, kalau aku pon tak nak eh telan. HAHA

In Shaa Allah dengan izinNya sihat lah kita. walauapapun kita sebagai orang Islam jangan lah lupa untuk berdoa okay. berdoalah dan memohonlah kita kepadaNya supaya diberi kesihatan yang terbaik untuk diri sendiri. the most important part tu :)

pesanan dari penaja: jangan lupakan kebersihan. basuh tangan everytime nak makan okay, before and after.  

hopefully kamu sehat cepat cepat :D

No comments:

Post a Comment

tak nak cakap pape ke?